Poetry

Introduction

Parallel to his visual work, Öyvind Fahlström devoted great part of his creative energy to writing. Firstly influenced by Antonin Artaud and the Surrealists, his poetry suddenly broke free, in the early 1950s, to embrace the trends of experimentalism that aimed to fuse music to writing.

Under the influence of Pierre Schaeffer’s theory of musique concrete, Fahlström wrote what was to be known as the first manifesto for concrete poetry. That document alone has earned Fahlström a prominent place in the history of the avant-garde in the second half of the twentieth century.

HÄTILA RAGULPR PÅ FÅTSKLIABEN

Manifest för konkret poesi (1953)

“Sedan jag för någon tid sedan inbjöd ett hundratal hundar på en fjorton dagars lyrikkurs i mitt hem, har jag övergått till att skriva bord (ord, bokstäver)”.

“Remplacer la psychologie de I’homme ...par L’QBSESSION LYRIQUE DE LA MATIERE.” (Den futuristiska litteraturens manifest, 1912).

1. Utgångsläget.

Det litterära vårmodet för 1953 dikterades i Sigtuna. Man slopade den psykoanalytiskt markerade byst- och höftlinjen, drog ner kjollängden och upp ringningen. För det ska vara tonvikt på fantasin i år, volanger och fjärilar i håret, Sjung med oss Setterlind.